تاریخچه و نحوه تاسیس
تاریخچه
در ابتدای دهه 1390 موسسین آرا به ویژه جناب آقای دکتر قره گوزلو با دغدغه ی کارآفرینی و اشتغال به سراغ مراکز نگهداری بهزیستی می رفتند و فرزندان ساکن در این مرکز را به صورت فردی در همایش ها و دوره های آموزشی مهارت زندگی و مهارت های فنی شرکت می دادند تعامل با این فرزندان موجب شد ، با چالش های این عزیزان بیشتر آشنا شوند و این دغدغه ای شد برای برداشتن گام های مستمر در این مسیر…
با توجه به استمرار حمایت های ایشان ، در سال 1392 پیشنهاد تاسیس یک موسسه خیریه از سوی مدیران بهزیستی به ایشان جهت انسجام و اثر بخشی بیشتر فعالیت هایشان مطرح شد و آقای قره گوزلو اقدامات اولیه در این زمینه را انجام دادند و در سال 1394 موسسه خیریه آرا با شماره ثبتی 38431 و با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی تهران در راستای ارائه خدمات آموزشی و توانمندسازی به فرزندان حوزه آسیب شروع به فعالیت نمود.
با توجه به اینکه موسسه آرا یک موسسه مردم نهاد می باشد از همان ابتدای امر فضای فیزیکی خویش را با حمایت و مشارکت خیرین تامین نمود و اولین محیط اداری این موسسه در منطقه ی سعادت آباد بود، که از سوی یکی از حامیان موسسه اهدا شده بود .
به همین دلیل اولین مجوز موسسه از اداره بهزیستی شمیران گرفته شد و چون اسم می بایست سه سیلابی می بود، همین دلیلی شد که اسم موسسه بدین صورت ثبت شود ((موسسه خیریه کارآفرینان آرا شمیران)).
در طی مدت زمان حضور در این دفتر، این موسسه علی رغم کمبود منابع مالی، از هدف اصلی خویش دور نماند .(حمایت از جوانان با استعداد که به دلیل نبود یا کمبود زیر ساخت های مناسب امکان شکوفایی، استعداد هایشان درزمینه های مختلف فراهم نبوده را، ادامه داد تا بتوانند ایشان را به فضای کسب و کار معرفی نماید.)
اعضا
اعضا
جریان حرکت موسسه خیریه آرا
تا سال 98 دوبار دیگر محل استقرار آرا جابجا شد. اول به خیابان جمال زاده بعد به میدان راه آهن انتقال یافت که ساختمان راه آهن مرکز پرتو منطقه یازده شهرداری تهران بود با کاربری ارائه خدمات به کودکان کار و این جامعه هدف نیز به جامعه هدف موسسه آرا اضافه شد.
جریان حرکت موسسه خیریه آرا
جریان حرکت موسسه خیریه آرا
آنچه برای موسسهی خیریه آرا ارزش است، حمایت جوانان با استعدادی است که به دلیل نبود یا کمبود زیرساختهای مالی مناسب، امکان شکوفایی استعداد درونی خود را جهت ورود به عرصهی فعالیتهای گوناگون اجتماعی و اقتصادی و یا به بیان جامعتر بازار کار پویا را ندارند.
آموزشهای خیریه آرا
آنچه در آرا ارزشمند است امنیت و کرامت انسان هاست و ما در صددیم که فرصتی برابر برای رشد و توسعه تک تک فرزندانمان ایجاد کنیم بدون آنکه نگرشی سیاسی، تجاری و انتفاعی به میان آید و ما امید داریم که به همت انسانهای دغدغه مند و مسئول و با حمایت هموطنان عزیزمان بتوانیم در بالا بردن سطح آگاهی، دانش، فرهنگ و سبک زندگی اقشار آسیب پذیر نقشی موثر داشته باشیم و مسیر توسعه این مرز و بوم را هموارتر سازیم.
از ابتدای تاسیس تا مهرماه 1399 موسسه آرا با مدیریت سرکار خانم ها ساغر توحیدی و مهدیه فاضل زاده اداره شد و از این تاریخ جناب آقای مصطفی بینا کاشانی با سمت مدیر عامل در موسسه آرا مشغول به فعالیت شدند.حضور ایشان در موسسه سبب افزایش اثر بخشی در عملکرد شده و تغییراتی در توسعه نیروی انسانی، فرآیند توانمند سازی پویندگان و دوره های آموزشی آرا شکل گرفت.
از اقدامات میتوان به
از اولین اقدامات ایشان بکارگیری دانش روز و تکنولوژی در فرآیند ارزیابی روانی و بالینی پویندگان و پرسنل بود که با همکاری شرکت بهین مشاوران سامانه ارزیابی بهینو در اختیار موسسه قرار گرفت و تمامی پرسنل، آموزش های لازم در زمینه استفاده از این ابزار ارزیابی را فرا گرفتند. و اقدام موثر دیگر ایشان استقرار نرم افزار آرشیت مهر رایانه جهت مدیریت مددجویان ، نیکوکاران و حمایت ها و خدمات موسسه بود.
یکی دیگر از اتفاقات مهم در اوایل سال 1400، برگزاری دوره ی مداخلات رفتاری از سوی موسسه آرا با همکاری موسسه باراکا در راستای کاهش آسیب های وارده به فرزندان داخل مراکز نگهداری، برای 85 نفر از مدیران، مسئولین فنی، مربیان و مددکاران این مراکز بود.
همچنین این موسسه در این سال از حمایت های موسسه های بهین مشاوران و رسا بهره مند شد و مدیران و پرسنل آرا در دوره های آموزشی مدیریت سازمان های مردم نهاد (MNM) با هدف توسعه سازمان و استقرار اصول حاکمیتی شرکتی، حاضر شدند که این نقطه عطف بزرگی در فعالیت های این موسسه بود.
در اردیبهشت ماه همین سال، مرکز کال سنتر با همکاری موسسه خیریه رعدالغدیر جهت اشتغال 12 نفر از فرزندانمان افتتاح گردید و این اولین قدم برای اشتغال گروهی پویندگان آرا بود. اگر چه پیش ازاین آرا برای توانمند نمودن پویندگان خود اقداماتی از قبیل اعطای وام جهت راه اندازی کسب و کار فردی و خانگی انجام داده بود.
با توجه به اثر بخشی کارگروهی در فضای داخلی موسسه و دریافت درخواست متعدد جهت دایر نمودن کارگاه های بیشتر، این موسسه نسبت به رایزنی، آموزش، تجهیز و راه اندازی کارگاه آموزش خیاطی اقدام نمود. که در نتیجه اولین کارگاه آموزش خیاطی در آذرماه 1400 افتتاح شد.
در اواخر سال 1400 آموزه های جناب آقای ایثار خدادادی در دوره های آموزشی رسا و رهنمود های ایشان منجر به تدوین پروپوزال آکادمی اشتغال آرا شد که این طرح بعنوان اولین طرح آکادمی اشتغال در حوزه آسیب می توانست گام های موثری در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و توانمندی اقشار آسیب پذیر بردارد.
در اسفند ماه سال 1400 پس از آشنایی با جناب آقای دوست محمدی و گروه ساختمانی نکسا طرح آکادمی اشتغال آرا مورد استقبال این عزیزان واقع شد و ساختمان 31 واحدی واقع در محله سرآسیاب که با هدف انجام کار مسئولانه و یک مدل کار خیر اثر بخش آماده شده بود در اختیار موسسه آرا قرار گرفت .
از فروردین ماه 1401موسسه آرا از میدان راه آهن به میدان سرآسیاب دولاب نقل مکان نمود و در ساختمان 31 واحدی جدید استقرار یافت .
از اردیبهشت ماه 1401 اتاق فکری متشکل از مدیران سمن های هم ماموریت و متخصصین این حوزه تشکیل شد و بیش از 300 نفر، ساعت پیرامون تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه های اجرایی طرح آکادمی اشتغال آرا رایزنی شد.
از اردیبهشت ماه تا آبان ماه سال 1401 مشغول انجام مطالعات میدانی ، تدوین فرآیندها ، تجهیز واحد ها و برگزاری دوره های آموزشی به صورت آزمایشی بودیم و طرح آکادمی اشتغال آرا نیاز ها و توانمندی های مدل نهایی توانمندسازی خود را شناخت .
آذرماه 1401 دوره تربیت منتور و مدرس با هدف آموزش و آماده سازی اساتید و منتورهای دوره های بعدی آغاز شد و 35 نفر از داوطلبین از بین حدودا 60نفر متقاضی انتخاب شده و تحت آموزش قرار گرفتند .
8 دی ماه سال 1401 اولین دوره پویندگان (گروه امید) پذیرش شدند و دوره توانمندسازی با 21 نفر شروع به کار کرد.
(این 21 نفر از بین 54 نفر متقاضی انتخاب شدند)
دوره های آموزشی مختلف در حوزه های توسعه فردی ، مکاترونیک ، دیجیتال مارکتینگ ، برنامه نویسی ، حسابداری ، قنادی ، خیاطی در طول حدودا 5 ماه برای گروه امید و دوره تربیت منتور و مدرس برگزار شد که اخبار آن کم و بیش در فضاهای مجازی موسسه قابل رویت می باشد.
در مسیر توانمندسازی و اشتغال جوانان مستعد ایران زمین با ما هم قدم باشید …